Wednesday, July 20, 2011

Korban Kezaliman Rejim Karimov Terhadap Penyeru Khilafah di Uzbekistan

Korban Kezaliman Rejim Karimov Terhadap Penyeru Khilafah di Uzbekistan


ARRAYAH.INFO, Uzbekistan, 20 Julai 2011 - Hingga ke hari ini, kaum Muslim di Asia Tengah terus dizalimi oleh para penguasa korup yang memerangi Islam dan para pendakwahnya setiap di saat.

Baru-baru ini, sebuah khabar tentang kezaliman rezim Uzbekistan Karimov disampaikan oleh Hizbut Tahrir Uzbekistan dalam seruannya.

Di bulan terakhir saja, seperti diungkapkan dalam seruannya, Seorang pemuda Ooulmasaw Bahadir, dari kota Margalan, tahanan di penjara Garawol Bazaar di propinsi Bukhara.

Polis mentadbir penjara melakukan penyeksaan dan serangan terhadapnya yang tidak akan dilakukan oleh binatang buas sekalipun sampai ia berdarah dan hampir menemui ajal. Namun ia tidak dibawa ke hospital, tetapi malah dipindahkan ke penjara lainnya.

Korban lainnya adalah seorang pemuda bernama Rosebayev Hakeem Jan, dari tahanan Andijan, menjadi tahanan di penjaran Jasliq sejak tahun 1999 M. Seharusnya ia telah keluar dari penjara pada bulan Mac tahun ini, kerana masa tahanannya sudah berakhir.

Akan tetapi pentadbir penjara memperpanjang masa tahanannya lima tahun lagi, bukan kerana sebab tertentu, melainkan untuk mempertahankan agar dia tetap berada di dalam penjara. Mereka memindahkannya ke penjara di distrik Zarafshan.

Kemudian, seorang pemuda Mrzaiev Abdul Aziz, dari tahanan Tashkent wilayah Chinaz. Ia dihukum 20 tahun. Ia berada di penjara 51/64 di distrik Kasane, di tahan Qashkadiria.

Pada 7 Jun, pentadbir penjara membawa jasad pemuda tersebut dan menyerahkan kepada keluarganya seraya memerintahkan agar segera mengebumikannya. Pentadbir penjara juga menyuruh keluarganya agar tidak memperlihat jasadnya di hadapan orang-orang.

Ketika keluarga berusaha memandikan dan mengkafaninya, mereka dan para saksi melihat bekas seksaan di tubuhnya. Mereka melihat kepalanya pecah, matanya keluar dari tempatnya, lehernya dijahit hingga bagian belakang kepalanya dan dadanya dijahit mulai dari pusar hingga ke dagunya. Pentadbir penjara yang bertanggungjawab atas penyeksaan itu adalah kolonel Rakhmonov Erkin Mustafa Aowith.

Negara di Uzbekistan memperketat tekanan bukan hanya terhadap pesalah yang berada di dalam penjara saja. Tekanan juga ditimpakan kepada kerabat mereka yang berada di luar penjara.

Keluarga mereka terpaksa lari dari rumah-rumahnya, sehingga negara tidak menemukannya. Sebagian mereka lari ke negeri lain, dan sebagian lagi lari dan menjadi takut di dalam negeri.

Penguasa negara menangkap kerabat mereka dan meminta datang ke balai polis untuk menjalani siasatan. Di satu sisi mereka diancam dan di sisi lain dipujuk akan dipenuhi kepentingan-kepentingannya jika mau menjadi mata-mata bagi negara.

Sebagian penguasa negara mengaku bahawa mereka diperintah melakukan tindakan itu oleh pemerintah tertinggi di negara, iaitu dari presiden sendiri (Karimov).

"Inilah contoh dari kezaliman yang dilakukan Karimov terhadap syabab Hizbut Tahrir secara khusus. Juga banyak dari kezaliman itu menimpa setiap orang yang menyerukan Islam meski bukan berasal dari Hizbut Tahrir," ungkap Hizbut Tahrir Uzbekistan dalam seruan yang dikeluarkan tanggal 23 Rejab 1432H/26 Jun 2011 M.

Hal itu kerana Karimov takut Hizbut Tahrir akan mampu menggerakkan idea-idea dan perasaan umat di negeri ini, sehingga umat bergerak untuk menjatuhkan pemerintahan kerana kezaliman, kekufuran, dan kediktatorannya.

"Akan tetapi kezalimannya akan mengantarkan pada kejatuhannya. Sekarang kita melihat apa yang berlangsung di negeri-negeri Arab, di mana meletus revolusi rakyat kerana kerasnya kezaliman penguasa itu. Bangsa-bangsa Asia Tengah tidaklah jauh lagi untuk meletus, sehingga terjadi revolusi rakyat melawan penguasa diktatornya, khususnya penguasa Uzbekistan."

Dalam seruannya, Hizbut Tahrir Uzbekistan kemudian membacakan ayat Allah SWT yang berfirman:

وَكَذَلِكَ أَخْذُ رَبِّكَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَى وَهِيَ ظَالِمَةٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِيمٌ شَدِيدٌ

Dan begitulah azab Tuhanmu, apabila Dia mengazab penduduk negeri-negeri yang berbuat zalim. Sesungguhnya azab-Nya itu adalah sangat pedih lagi keras. (QS Hud [11]: 102). [m/htipress/syabab.com]

Sumber : http://syabab.com/akhbar/ummah/1896-inilah-korban-korban-kezhaliman-rezim-karimov-terhadap-penyeru-khilafah-di-uzbekistan.html
Tags: , , , , , , ,
dipetik dari blog pakkaramu 

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2010 Masaknya Padi. All rights reserved.
Blogger Template by